diumenge, 21 de desembre del 2014

El model didàctic constructiu o aproximatiu


Si seguim una classificació tradicional de models didàctics podem diferenciar tres tipus:
  • El model normatiu, centrat en el contingut, on el professor es limita a fer una transferència de coneixements ja establerts. S’identifica amb la corrent conductista.
  • El model incitatiu, centrat en l’alumne, en el qual es produeix un aprenentatge per descobriment.
  • El model apropiatiu, mitjançant el qual l’alumne fa seu ixe coneixement, s’apropia d’ell i pot transferir-lo a altres contextos. Està centrat en el procés de construcció del saber per part de l’alumne, per la qual cosa també rep el nom de constructiu. I també s’anomena aproximatiu, ja que es produeix una interacció amb el coneixement a través de successives aproximacions, és a dir, no s’aprén d’una manera lineal, sinó en espiral.

I és en aquest últim model, basat en les teories cognitives de l’aprenentatge, en el qual aprofundirem en aquest article.

En primer lloc, cal dir que la tasca docent comença per conéixer quins són els coneixements previs dels alumnes, que se suposa tots posseeixen, i establir una relació amb el nou coneixement. D’aquesta manera, basant-se en la teoria d’Ausubel, el que es pretén és construir un aprenentatge significatiu, amb sentit, el qual durarà més, serà operant i funcional.

I com es produeix aquesta construcció? Piaget proposa que hi ha dues maneres d’organitzar el coneixement: per “assimilació”, el nou coneixement s’integra en les estructures prèvies sense modificar-les; o per “acomodació”, es requereix una reestructuració i l’aprenentatge es produeix a partir d’equilibracions successives per a superar l’anomenat conflicte cognitiu. Així doncs, podem dir que les relacions socials afavorixen l’aprenentatge, ja que introdueixen contradiccions, per tant és recomanable fer activitats grupals. I en aquest punt enllaça amb el que defén Vygotsky, ja que al promoure el socio-conflicte cognitiu es situa en les zones de desenvolupament potencial dels alumnes. Per tant, aquest mètode no es centra en el nivell de “desenvolupament real”, determinat per la capacitat de resoldre independentment un problema, sinó en el nivell de “desenvolupament potencial”, veure què és capaç de fer l’alumne comptant amb ajuda mitjançant un aprenentatge interpersonal, que evidentment serà superior.

I de quina manera es pot provocar el conflicte cognitiu a l’aula? Doncs l’estratègia d’aprenentatge que pareix més adequada és la de situació-problema. Partint de què l’alumne ja té uns coneixements previs, es proposa un plantejament nou que no pot ser resolt simplement aplicant les seus idees prèvies, sinó per la reestructuració d’aquestes, i requerix la col·laboració amb altres companys. El professor assumeix que l’alumne és un subjecte actiu, responsable del seu procés de construcció-reconstrucció del coneixement i que pot progressar en la formació dels seus propis instruments de coneixement. És a dir, l’ensenyança s’orienta més cap al desenvolupament de determinades capacitats que a l’adquisició d’uns continguts.

Per tant, l’avaluació no té sentit que siga un simple anàlisi dels resultats, sinó que deu ser entesa com l’anàlisi del procés. Un procés que no consta d’un únic moment, sinó que és continu i formatiu, i en el qual intervé tant el professor, com la família, companys i tot el context on es situa l’alumne. I d’ací es dedueix que l’atenció a la diversitat té un paper clau, ja que no existeix un únic camí per a aprendre, sinó que cadascú recorrerà el seu segons les seus pròpies realitats i contextos.

També cal destacar que durant aquest procés l’error no té una connotació negativa i no sempre reflexa ignorància o falta de coneixement. El professor ha de saber aprofitar aquest element com un punt de partida per a conèixer les idees prèvies dels seus alumnes, promoure un desequilibri cognitiu i poder avançar.

La meta és que l’alumne siga autònom, que “aprenga a aprendre”, i per això cal promoure el debat, la confrontació i l’argumentació. D’aquesta manera l’educació considere que adquerix el valor que realment té i es posen els mecanismes adequats per a que la societat avance. El professor té el paper de vital importància de descobrir-li als seus alumnes que poden pensar per si mateixos, els motiva a superar reptes i crèixer tant a nivell acadèmic com personal. El poder de l’educació resideix en formar persones que siguen crítiques i que puguen aportar noves idees. Donar-los els mitjans i les ferramentes necessàries per a que puguen avançar, i el més important, que sàpiguen com utilitzar-les davant qualsevol cas que se’ls plantege. Fent una comparació, no es dóna als alumnes el menjar ja cuinat i només s’han de limitar a engolir-lo com ocorre en el mètode normatiu, sinó que se’ls dóna accés a la cuina i se’ls proporciona el secret de la recepta, el llistat d’ingredients i accions que poden realitzar. Els alumnes junt als seus companys aniran provant, investigant possibles millores i interioritzant ixos coneixements baix la guia de l’expert en un ambient on el diàleg es fonamental. Així quan en un futur s’hagen de defendre en una altra cuina, amb altes companys i la procedència dels ingredients siga diferent, també sàpiguen actuar de manera efectiva, i inclús atrevir-se a innovar.




Bibliografia:

Araujo, J. B. y Chadwick, C. B. (1988) Tecnología Educacional: Teorías de la Instrucción.  Barcelona: Paidós

García, C (2010) El modelo didáctico apropiativo-aproximativo. Recuperat de:

Moreira, M. A. (2005). Hablemos más de métodos de enseñanza y menos de máquinas digitales: los proyectos de trabajo a través de la WWW. Revista Cooperación educativa del MCEP, 79, 26-32. Recuperat de:


ROCABERT, E. (2014) Bloque T.1 Introducción y conceptos básicos. Tema 1: Enseñanza y aprendizaje en contextos educativos. [Diapositives de PowerPoint] Recuperat de https://aulavirtual.uv.es


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada